پچ گرافنی جدید برای نظارت بر زخم از راه دور

24 مارس 2020- دانشمندان فرانسوی در موسسه ی Neel، یک پچ گرافنی جدید تولید کرده اند که می تواند وضعیت زخم های مزمن مانند زخم های افراد سالخورده یا افراد مبتلا به دیابت را در هر زمان گزارش دهد. این داده ها را می توان از طریق تلفن همراه از منزل به بیمارستان ارسال كرد، این کار پاسخ سریع به عفونتهای احتمالی را تسهیل می کند.

زخم های مزمن یا زخم هایی که به سختی بهبود می یابند، به زخمهایی اطلاق می شود که پس از شش هفته بهبود نیافته باشند. اینگونه زخم ها منجر به نیم میلیون قطع عضو در سال در سطح جهان شده و بار اقتصادی قابل توجهی را بر سیستم های بهداشتی در سرتاسر جهان وارد می کنند که سالانه به حدود 30 میلیارد دلار می رسد.

هزینه ها و بروز زخم های مزمن رو به افزایش است که دلیل آن: 1) افزایش تعداد سالخوردگان که در بین آنها زخم های فشاری و زخم پا شایع تر است، و 2) افزایش مبتلایان به دیابت، که بیشتر مستعد زخم پا هستند.

در مواجهه با این مشکل و با توجه به اینکه ارزیابی صحیح این زخم ها توسط مراقبینی که تخصص های مربوطه را ندارد، امکان پذیر نیست، دانشمندان فرانسوی یک پچ گرافنی جدید ابداع کرده اند که به آنها امکان کنترل وضعیت زخم را از راه دور می دهد.

دکتر Bouchiat از شرکتGrapheal ، که یک شرکت اسپین آف از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)  است، گفت: هدایت الکترود گرافنی با توجه به تغییرات فیزیکوشیمیایی زخم تغییر می کند، بنابراین ما لایه های نازکی از گرافن را روی یک پلیمر(یک پلاستیک) تولید کرده ایم و آنها را در یک بانداژ قرار داده ایم که می تواند با تماس مستقیم با بستر زخم، پارامترهای بیولوژیکی زخم را گزارش دهد.

یک پانسمان هوشمند و بی سیم

این نوع از پانسمان گرافنی، فوق العاده انعطاف پذیر است و به راحتی به شکل هر قسمت از بدن در می آید، این پانسمان دارای اجزای الکترونیکی بی سیم ریزی (با الکترودهای کاملاً انعطاف پذیر و سبک) است که داده ها را به یک برنامه ی موبایل منتقل می کند. سپس با استفاده از یک نرم افزار از راه دور و فن آوری های پزشکی در cloud می توان اطلاعات را به بیمارستان منتقل کرد تا توسط یک متخصص کنترل و ارزیابی شود.

پرسنل پزشکی و پرستاری می توانند از راه دور نحوه ی بهبود زخم ها را با این سیستم کنترل کنند و هشدارهایی درباره هرگونه عفونت ایجاد شده دریافت کنند و این به جلوگیری از عوارض کمک می کند.

دکتر  Bouchiatگفت: این کار می تواند درمان زخم های مزمن را که نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد بهبود بخشد و برای هر بیمار اختصاصی کند، به ویژه اینكه تشخیص زودرس عفونت ها اجازه می دهد راه حل های بیمارستانی در خانه قابل انجام گردد.

تحریک بهبودی

ترکیب گرافن در پچ های پوستی از این نوع، نه تنها در ترمیم زخم تداخل ندارد، بلکه همانطور که توسط مطالعات پیش بالینی قبلی، نشان داده شده است می تواند بطور فعال روند ترمیم را بهبود بخشد.

اولین آزمایشات انسانی در حال آغاز هستند. این وسیله ی پزشکی به عنوان وسایل پزشکی کلاس II-b طبقه بندی شده است (مانند کاندوم یا قلم انسولین) و به تاییدیه اروپا نیاز دارد. عرضه ی آن برای سال 2023 برنامه ریزی شده است.

سازندگان این پچ قصد داشتند آن را در ماه فوریه به همراه سایر پروژه های ابتکاری مهم اروپایی موسوم به "پرچمداران گرافن" در کنگره ی جهانی موبایل در بارسلونا ارائه دهند که برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس لغو شد.

در این زمینه محققان خاطرنشان می كنند كه این وسیله ی جدید گرافنی، قادر به كمك به نظارت بر زخمهای مزمن افرادی است که ایزوله هستند مانند افرادی كه هم اكنون به دلیل همه گیری جهانی بیماریCOVID-19  مجبور شده اند، که ایزوله شوند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200324/New-graphene-patch-for-remote-wound-monitoring.aspx